back to HOME page
A. Sa proclamam puterea sfinteniei acestei zile, caci este mareata si infricosatoare. In aceasta zi Regatul Tau va fi preamarit, Tronul Tau va fi intarit cu bunavointa,  iar tu vei sta pe el in adevar.

Adevarat este ca Tu singur este  Cel  ce judeca,  dovedeste,  stie si poarta marturie, Cel ce scrie si aseaza (cantareste si socoteste),  ce tine minte tot ce este uitat. Vei deschide Cartea Cronicilor - se va citi pe sine insasi,  iar semnatura fiecaruia va fi in ea. Marele Shofar va suna si un sunet calm si usor va fi auzit. Ingerii se vor grabi, un tremur si groaza ii va cuprinde - si vor spune « Iata, este Ziua Judecatii, - ca sa adune legiunea cereasca spre judecata ! » - caci ei nu pot fi reabilitati in ochii Tai de la judecata.

Intreaga umanitate va trece inaintea Ta asemenea unei turme. Ca un pastor ce isi pastoreste turma, facand oile sa treaca sub toiagul sau, asa vei face tu sa treaca, vei  lua in calcul si cantari sufletul a tot ceea ce traieste. Si vei imparti dupa nevoile tuturor creaturilor Tale si le vei inscrie verdictul.

B. De Rosh Hashana se va inscrie,  iar de Yom Kippur se va pecetlui cati vor pleca de pe pamant si cati vor fi creati, cine va trai si cine va muri, cine va muri la timpul predestinat cine va muri inainte de vremea sa, cine va muri de apa si cine de foc, cine de sabie si cine din cauza fiarelor, cine de foame si cine de sete, cine de furtuna si cine de ciuma, cine prin strangulare si cine prin omorarea cu pietre, cine se va odini si cine va hoinari, cine va trai in pace si cine va fi hartuit, cine se va bucura de liniste si cine va suferi, cine va saraci si cine se va imbogati, cine va fi rusinat si cine va fi laudat.

C. Dar cainta, rugaciunea si actele de caritate indeparteaza verdictul nefavorabil. Caci numele Tau iti poarta lauda : greu de maniat si usor de imbunat, caci tu nu doresti moartea celui ce merita sa moara, ci sa se intoarca de la calea sa si sa traiasca. Pana in ziua mortii sale il astepti, daca se va cai, il vei accepta de indata.

D. Adevarat este ca Tu esti Creatorul  lor si Tu le cunosti inclinarea, caci ei sunt carne si sange. Omul din praf vine si soarta sa este inapoi in praf, cu riscul vietii sale isi castiga painea, el se aseamana cu un ciob de sticla sparta, cu iarba uscata, cu o floare ce vestejeste, cu o umbra trecatoare, un nor ce se imprastie, o suflare de vant, un vis trecator.

Dar Tu esti  Regele, Dumnezeul cel  Viu si Indurator.  Nu exista nici un timp fixat al anilor tai nici sfarsit lungimii zilelor Tale. E imposibil de estimat numarul carurilor angelice ale Numelui Tau sau de elucidat enigma Numelui Tau. Numele Tau este demn de Tine iar tu esti demn de Numele Tau, si ti-ai pus Numele Tau in numele nostru.
U’netaneh tokef, ( Sa proclamam maretia) este una din rugaciunile cele mai rascolitoare din liturgia De Rosh Hashana si Yom Kipur si o opera poetica geniala de valoare universala.
Este atribuita rabinului Amnon din Mainz din secolul XI,  povestea caruia o citesc in fiecare an cu groaza si aversiune asteptand ca sunetul sofarului sa anunte sfarsitul postului. Potrivit legendei, rabinul Amnon a fost constrans de episcopul din Mainz sa se converteasca la catolicism. Rabinul a cerut intai sa se amane momentul deciziei cu 3 zile, si-a regretat imediat slabiciunea si s-a autopedepsit taindu-si limba. Adus in fata episcopului, a refuzat sa se converteasca, la care i s-au amputat mainile si picioarele. In cateva zile a murit ca martir. Educatia mea nu
m-a pregatit sa apreciez martiriul.
M-am simtit cu atat mai mult usurata cand am aflat ca acest rabin nu a existat, iar textul apartine probabil poetului Yannai din secolul V. Exista indicii ca rugaciunea nu este o compozitie unitara ci formata din juxtapunerea a doua sau mai multe parti.
Reproduc mai jos textul in romaneste distribuit cu ocazia seminarului Bereshit la Timisoara, septembrie 2011. El ridica numeroase intrebari, se disting foarte multe idei, unele contradictorii.
Cum interpretati, cum comentati?
Getta
U’Netaneh Tokef - rugaciunea de Rosh Hashana si Yom Kippur